Logo regionálního portálu bucovicko.cz

Regionální zpravodajství

II. - Železniční trať procházející Vyškovem slaví 150 let

Vyškovský zpravodaj
sobota 14.9.2019

Ilustrační foto
Autor: Dreamstime

Rozvoj dráhy ve 20. a 21. století Postupem let se k trati Brno–Přerov začaly připojovat další tratě a přibýval také počet zastávek. V  letech  1899–1911  se  uvažovalo také o železničním spojení Vyškova s Blanskem.   K realizaci nakonec nedošlo i přes zájem obcí Drahanské vrchoviny. Státní úřady tehdy dávaly při budování železnic přednost německým oblastem.

Dne 1. ledna 1906 byla Severní dráha císaře Ferdinanda zestátněna a její tratě se staly součástí státních drah. V první polovině sedmdesátých let 20. století let došlo k postupnému nahrazení parních lokomotiv motorovými. Labutí písní parních strojů v čele osobních vlaků se stal rok   1978.

Nejvýznamnější proměnou – elektrizací prošla trať začátkem devadesátých let. Současně s ní došlo k modernizaci staničního a zejména traťového zabezpečovacího zařízení. Svou úlohu ukončily hlásky Drnovice a Topolany, které telefonickým dorozumíváním zajišťovaly provoz na jednokolejné trati. První elektrický vlak z Nezamyslic do Vyškova přijel 30. září 1994. Elektrický provoz v úseku Vyškov na Moravě – Brno hl. n. byl slavnostně zahájen 30. června 1995. Také nádraží ve Vyškově prošlo v 90. letech řadou úprav, které předcházely elektrizaci.

V roce 1991 byl dokončen vlečkový areál, který měl propojit s nádražím průmyslovou zónu a odstranit převoz techniky po místních komunikacích. Provoz však nenaplnil očekávání. Na nádraží se dál nakládají jen tradiční komodity: zemědělské, dřevařské produkty a štěrk.  V roce 1992 byl vybudován podjezd na ulici Purkyňova, který nahradil úrovňový přejezd značně omezující silniční provoz. Následně byla snesena i přechodová lávka. Minulostí jsou časy, kdy byl vestibul v pátek plný vojáků a pokladní se mohly uběhat kolem ternionů za účelem odbavit všechny cestující lepenkovými jízdenkami. Dnes je pokladna vybavena počítači a nabízí rychlou obsluhu cestujících.  Vznikem krajů v roce 2000 došlo ke změně organizování a financování regionální dopravy.

V roce 2001 vzniká organizace KORDIS, která je pověřena zavedením integrovaného dopravního systému na území Jihomoravského kraje. Z úseku Vyškov na Moravě – Brno hl. n. mizí až na dvě výjimky osobní vlaky a jsou nahrazeny autobusy z důvodů duplicity dopravních prostředků a také nedostatečné propustnosti železniční tratě. Zaintregrované rychlíky obsluhují Vyškov a Ivanovice. V Rousínově a dalších stanicích už ale nestaví. Od jízdního roku 2019/2020 se chystá další novinka –   vstup nového dopravce REGIO JET, který bude provozovat rychlíky z Brna do Bohumína.

Pomalu, s několika odklady, se také blíží realizace tzv. VRTky (vysokorychlostní tratě), po které by měly vlaky jezdit až 200 kilometrů v hodině. To přinese řadu změn do trasování stávající tratě a polohy nádraží, také stavebními zásahy do krajiny, nová mimoúrovňová nástupiště, nadjezdy či podjezdy silničních komunikací. Zároveň se zmodernizuje zabezpečovací zařízení a provoz bude řízen z dispečerského centra v Přerově. Po zdvoukolejnění tratě by se měly vrátit osobní vlaky v úseku Vyškov – Brno hl. n., omezit výluky a zkrátit jízdní doby. Cestujícím, přepravcům, zaměstnancům a příznivcům železnice lze přát příjemné, spolehlivé a bezpečné cestování a využívání jejich služeb i v dalších letech.

 

Článek byl převzat z Vyškovského zpravodaje se souhlasem vydavatele. Titulky jsou redakční.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama